اطلاعات تماسی

کابر گرامی پل های ارتباطی زیر در اختیار شما هستند تا هرگونه نظر، انتقاد و یا پیشنهادی را از سوی شما به دست ما برسانند. توجه داشته باشید که به سوالات دندانپزشکی شما در اینجا پاسخ داده نخواهد شد. شما می توانید سوالات خود را از طریق بخش سوالات مطرح نمایید.

مشهد مقدس - خیابان احمدآباد - بین احمدآباد 7 و 9 - ساختمان شماره 59 - طبقه دوم
تلفن تماس : 8442794-0511
تلفن تماس : 8429214-0511
وب سایت: www.drazarfar.com

فرم تماسی

 

مقالات دندانپزشکی

امالگام

پرکردگی همرنگ دندان 1898 بازدید 5 رای 1391/09/06

 آمالگام حاوی فلزات متعدد است که با جیوه ترکیب می ‌شود. زمانی که آمالگام آماده در حفره دندان قرار می‌ گیرد و به‌ خصوص زمانی که دندا‌ن‌ پزشک در حال شکل دادن به ماده است، با ابزار مخصوصی از سطح ماده می‌ تراشد، آمالگام تراشیده شده ممکن است در دهان بیمار بریزد. اغلب دندا‌ن‌ پزشکان مراقب این وضع هستند و به همین دلیل با وسایل مخصوص و لاستیک رابروم دندان را کاملا از محیط دهان جدا می ‌کنند. در صورتی که امکان جدا کردن دندان با رابروم وجود نداشته باشد، با استفاده از رول پنبه این کار انجام می‌ شود. دندا‌ن ‌پزشک پس از اتمام کار با استفاده از پنبه و شست‌ وشوی آن مانع بلعیدن فلزات باقی ‌مانده می ‌شود.

 

مطلب دیگری که در این‌ باره می ‌توان اضافه کرد، این است که فلزات موجود در آمالگام و به خصوص جیوه برای بدن مضر هستند. اگر میزان جیوه از حدی بالاتر رود، موجب مسمومیت می ‌شود اما خوشبختانه با پیشگیری و دقتی که در استفاده از آمالگام می‌ شود، گزارشی از آسیب و مسمومیت با جیوه به دلیل اعمال دندا‌ن ‌پزشکی وجود ندارد. در ضمن با عنایت به این که ظرف مدت کوتاهی آمالگام سخت می ‌شود، اگر بلعیدن ذرات آمالگام هم حین اعمال دندا‌ن‌ پزشکی اتفاق بیفتد خطری را در پی ندارد اما باید مراقب و مواظب بود که بیماران کمترین میزان تماس با جیوه را داشته باشند.

دکتر محمدجعفر اقبال - استاد مرکز تحقیقات علوم دندا‌ن‌ پزشکیاملگ