اطلاعات تماسی

کابر گرامی پل های ارتباطی زیر در اختیار شما هستند تا هرگونه نظر، انتقاد و یا پیشنهادی را از سوی شما به دست ما برسانند. توجه داشته باشید که به سوالات دندانپزشکی شما در اینجا پاسخ داده نخواهد شد. شما می توانید سوالات خود را از طریق بخش سوالات مطرح نمایید.

مشهد مقدس - خیابان احمدآباد - بین احمدآباد 7 و 9 - ساختمان شماره 59 - طبقه دوم
تلفن تماس : 8442794-0511
تلفن تماس : 8429214-0511
وب سایت: www.drazarfar.com

فرم تماسی

 
شما اینجا هستید : صفحه اصلی مقالات دندانپزشکی بهداشت دهان ودندان باحذف پلاک میکروبی دندان ها، مانع تشکیل جرم شویم

مقالات دندانپزشکی

باحذف پلاک میکروبی دندان ها، مانع تشکیل جرم شویم

بهداشت دهان ودندان 1507 بازدید 0 رای 1389/07/16

 

به ماده سفیدی كه هنگام كشیدن ناخن بر روی دندان ها در زیر ناخن جمع می شود پلاك دندان گفته می شود این پلاك لایه چسبناكی از باكتری ها ی زنده و مرده می باشد كه بر روی دندان ها قرار دارد وقتی پلاك دندان تمیز نشود سخت می گردد.
بعد از 48 ساعت پلاك50 % سخت می شود و بعد از 12 روز سنگی می شود این پلاك سخت شده رسوب یا جرم دندان نامیده می شود جرم و پلاك دندان، دندانهای فرد را زشت كرده و باعث بوی بد دهان می گردد
پلاك و جرمی كه روی دندان وجود دارد می تواند منجر به مشكلات دندانی بدتری مثل ژنژیوت و بیماری ها و پوسیدگی های دندان شود برای پاك كردن جرم دندان نیاز به كمك متخصص می باشد ولی می توان پلاك دندان را پاك كرد دقت كنید كه با تمیز كردن پلاك از روی دندان ها از تشكیل جرم دندان جلوگیری به عمل می آید برای پاك كردن پلاك دندان به توصیه های زیر عمل كنید
:
مسواك بزنید :
اصطكاك مسواك روی دندان ها مانع از رشد باكتری های پلاك بر روی دندان می شود.
در صورتی كه این عمل درست انجام شود مسواك زدن به سمت بالا و پایین و عقب و جلو صحیح نیست طرز صحیح مسواك زدن چرخاندن مسواك بر روی دندان می باشد بطوری كه پرزهای مسواك با زاویه 45 درجه نسبت به سطح تماس دندان و لثه قرار گیرد بعد از قرار دادن مسواك با زاویه مناسب خیلی آرام با دایره های كوچك مسواك خود را بچرخانید طوریكه یك یا دو دندان را فرا گیرد.

در ضمن دندان های عقب جایی هستند كه بیشتر پلاكها در آن ها پنهان می شوند چرا كه بیشتر افراد بر روی دندان هایی كه هنگام صحبت كردن و خندیدن نمایان می شوند یعنی دندانهای بالایی تاكید بیشتری دارند و دندانهای پایینی و پشت دندانها را فراموش می كنند در حالیكه بیشتر تلاش باید بر این قسمت متمركز شود.
برای شستن دندان ها وقت و زمان بیشتری صرف كنید.
مطالعات نشان داده بیشتر افراد حدود 30 ثانیه مسواك می زنند ولی توصیه دندان پزشكان این است كه زمان 2 الی 4 دقیقه را برای شستن دندان های خود در نظر بگیرید اگر تنها یكبار در روز مسواك می زنید بهتر است این عمل را شب ها قبل از خواب انجام دهید.
تصور این كه برای مسواك كردن تمام قسمت های دندان باید از مسواك بزرگ استفاده كرد اشتباه است چرا كه مسواك بزرگ فرو رفتگی های كوچك سطح دندان و بین دندان ها را كه جرم ها در آنجا مخفی می باشند تمیز نمی كند.
شیوه صحیح در دست گرفتن مسواك مانند گرفتن قلم بر دست می باشد چراكه گرفتن مسواك مانند راكت تنیس منجر به سایش مینای دندان و لثه می شود.
در حالی كه گرفتن مسواك به شیوه صحیح همان حال كه سایش كم و سلامتی بیشتری برای لثه ها فراهم می كند پلاكهای دندان را نیز پاك می نماید
.
از نخ دندان استفاده كنید :
استفاده از نخ دندان برای پاك كردن پلاك دندان مهمتر از مسواك می باشد.ولی باید به طرز صحیحی از آن استفاده كنید.به این صورت كه حدود پنجاه سانتی مترنخ دندان را پاره كنید سپس یك انتها را روی انگشت میانی یك دست و سر دیگر نخ را به انگشت میانی دست دیگر بپیچید و حدود 3 سانتی متر بین آنها فاصله بگذارید حركت آرام بالا و پایین را انجام دهید و نخ را بین لثه و دندان فشار دهید حال آن را به طرف دندان دیگر خم كنید و به همان ترتیب عمل كنید نخ را در دندان های بالایی به طرف پایین بكشید و در دندان های پایینی به طرف بالا حركت دهید این عمل را به آرامی انجام دهید تا لثه ها آسیب نبینند و زمان بیشتری برای انجام آن صرف كنید بهتر است از نخ دندانی استفاده كنید كه مورد علاقه شما می باشد چراكه نخ های دندان متفاوت می باشند.
( اسانس دار، بی اسانس، چرب، نخی، و نواری )
از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده كنید :
خمیر دندان های حاوی فلوراید توسط انجمن دندان آمریكا توصیه شده است.
بعد از هر وعده غذا دهان خود را بشویید:
هنگامی كه به هر دلیلی نمی توانید مسواك بزنید دهان خود را با آب خالی شستشو دهید غرغره كردن آب خرده ریزهای غذا را بیرون می آورد در ضمن از دهان شویه ها هم می توانید بدین منظور استفاده كنید.
با آب نمك دهان خود را بشویید :
ابتدا لبهای خود را با وازلین چرب كنید و سپس 1 قاشق چایخوری از رنگ غذا را در داخل دهان بریزید آنرا در اطراف دندان ها غرغره كنید و سپس به داخل دستشویی بریزید سپس دهان خود را با آب شستشو دهید در صورت وجود پلاك های دندانی رنگ به این پلاكها جذب شده و نمایان می شوند حال می توانید توجه خاصی را به مناطقی كه توسط رنگ لكه دار شده مبذول دارید توجه داشته باشید رنگ در نزدیكی لثه ها جایی كه پلاك ضخیم تر است تیره تر خواهد بود.
از آدامس بدون قند در پایان هر وعده غذایی استفاده كنید :
در صورتی كه بعد از غذا خوردن نمی توانید مسواك بزنید حدود 20 دقیقه آدامس بدون قند بجوید در حین جویدن، بزاق، دندان ها را شسته و اسید پلاك را قبل از حمله به دندان ها خنثی خواهید كرد.
حركت دادن آدامس در اطراف دهان ممكن است خرده ریزهای غذا را نیز از لای دندانها بیرون بكشد.